Friday, August 22, 2014

Miza & Masakan Ikan Darat



Assalamualaikum.

Ok bersua kita kembali...kali ni tak nak cerita pasal shaklee...saya nak cerita pasal masakan pulak...bukan sebab nak jadi chef ke apa tapi disebabkan saya yang dah rajin memasak :)

Actually saya nih tak ada laa pandai memasak sangat tapi masih belajar dan akan sentiasa belajar dan terus belajar memasak demi suami dan anak2 sebab mereka suka makan makanan yang dimasak di rumah. Kalo di atas meja makan ada lauk yang dibeli dan lauk yang dimasak, memang mereka lebih memilih lauk yang dimasak walaupun saya masak yang simple dan biasa2 saja dan walaupun lauk yang dibeli itu adalah pilihan mereka sendiri...

Hari tuh suami saya bawa balik ikan darat, katanya ada orang bagi. Ada ikan puyu, ikan haruan, ikan sepat, ikan talapia dan ikan lampam. Jadinya di dalam kepala nih memang dah terpikir laa nak masak apa. Pasal siang ikan dan cuci, semuanya suami saya yang lakukan...fuhhh memang lega habis..tinggal nak masak jerlah kan..part yang nak memasak nih la yang memang saya takut sangat sebab saya tak pernah lagi masak masakan ikan darat nih.

Kebetulan saya pergi ke rumah mak saya, saya pun bertanyalah pada mak saya macam mana nak masak cuka ikan haruan dan masak asam pedas ikan puyu Perlis Style. Haaa Asam pedas Perlis Style nih tak sama tau macam Asam Pedas Melaka tuh yang korang selalu makan tuh…Lain sikit…Asam pedas ikan puyu nih memang kesukaan suami saya. Bila dah dapat cara memasak semua saya pun rasa legal ah sikit nak memasak. Bukan apa, daripada nak impress suami dengan masakan tuh kang jadi benda lain pulak kan. So inilah hasilnya, Masak Cuka Ikan Haruan dan Asam Pedas Ikan Puyu Perlis Style. Saya menu-menu nih pada hari yang berlainan, bukan dua menu pada hari yang sama..Resepinya saya akan kongsi kemudian untuk anda Semua dan untuk diri saya sendiri. Tapi macam saya katalah, saya tak ler pandai memasak sangat tapi mungkin resepi tuh boleh dijadikan rujukan hehehe


Ok bila dah siap masak, tibalah masa untuk merasa. Memang dalam hati nih dup dap dup dap risau takut tak sedap. Tapi nasib laa suami saya habiskan juga, tak tahu laa samada saying kalo membazir atau pun ok laa masakan tuh kan. Cuma dia kata asam pedas ikan puyu tu kurang garam. Actually saya takut nak letak garam banyak-banyak sangat, takut termasin. Kalau kurang garam, kita boleh tambah garam kan. But lega sangat bila dia kata ok. 

#AsamPedasIkanPuyu #MasakCukaIkanHaruan


Dari Mata Pena Ku;

1 comment:

PART 2 - Kisah SADIS lagi TRAGIS Nak ke PAK BARA Tak Kesampaian

PART 2 . . Masa lalu nak lepas border tu, punya panjang giler orang beratur nak cop border. Miza drop mak siap-siap utk que kat situ. ...