Monday, August 24, 2015

Kisah Ubat Batuk & Saya


Mengandung kali ni banyak betul dugaan dan pengalaman serta cerita-cerita yang tersendiri yang saya sendiri tak dapat nak lupakan.  Ok kali ni saya nak cerita pasal ubat batuk..Saya mengalami batuk berkahak agak lama juga, lebih daripada 2 minggu dan dalam tempoh itu saya terpaksa ke klinik sebanyak 3 hingga 4 kali untuk ambil ubat. Mulanya saya demam pada hujung bulan 5 sebab tak cukup rehat, sibuk bekerja dan ulang alik bertemu suami dan anak-anak. Biasalah bila dah demam tu memang sekali package dengan batuk, sakit tekak dan juga selesema.


Masa hari kedua demam, saya terus ke Klinik Qistina di Bandar Putra Permai, Seri Kembangan sebab kat situ dah ada rekod perubatan saya. After dah check dan mendengar cerita saya, doktor berikan saya ubat demam (panadol/paracetamol), ubat batuk prospan, ubat sakit tekak perisa lemon herbs, dan ubat selesema Flixonase (picit ke dalam hidung). Yang pasti ubat-ubat yang diberikan ni memang selamat utk saya dan baby. Doktor kata ubat batuk PROSPAN tu sejenis ubat batuk herbs yang sesuai untuk ibu mengandung dan yang penting TIDAK MENGANTUK. Ubat batuk prospan ni daripada Dried Ivy Leaf Extract. so dosnya sehari 3 kali 15ml yang perlu saya ambil. Ubat selesema Flixonase tu pun bagus juga, cuma perlu picit ke dalam hidung sahaja dan yang penting tidak mengantuk.

Selepas 5 hari, saya kembali semuala ke klinik kerana masih demam, batuk berkahak dan selesema. Saya pergi semula ke Klinik Qistina kerana dah kehabisan ubat dan bimbang keadaan baby di dalam kandungan. Saya pula bila batuk memang teruk, rasa macam ada sesuatu pada kerongkong saya, bahagian perut pun turut sakit juga. Memang teruk demam saya kali ni. Selepas check, seperti biasa doktor berikan saya ubat batuk Prospan dan ubat sakit tekak perisa lemon herbs. Ubat-ubat yang lain tu masih ada lagi.

Demam dah ok, batuk pun kejap ada kejap tak ada. Tapi sesekali batuk memang sakit habis laa perut saya. Selepas 2 minggu, saya ada rutin check up pregnancy saya di Klinik Kesihatan Presint 9, Putrajaya. Masa jumpa nurse tu boleh pula saya non-stop batuk. So nurse refer doktor. Nanti saya ceritakan kisah masa rutin check up yang ni. Selesai jumpa doktor, saya pun ke bahagian farmasi untuk mengambil ubat, Masa ambil ubat tu, pembantu farmasi tu berikan saya ubat batuk NILCO Syrup. Dia cakap ubat batuk ni akan membuatkan saya MENGANTUK dan jika saya minum ubat batuk tu baby pun akan turut mengantuk sama dan kurang bergerak. Ermm saya pun berkata-kata dalam hati "buat apalah bagi ubat batuk ni kalo dah boleh sebabkan baby mengantuk juga". Dia kata kalo boleh ambil bila perlu sahaja. Agak-agak korang la, korang nak minum tak ubat batuk Nilco ni? Saya memang tak laa bila dia dah cakap akan sebabkan baby mengantuk juga.

Selepas ambil ubat, saya pun balik ke office. On the way balik kerja, saya singgah ke Klinik Qistina sekali lagi memandangkan ubat batuk Prospan saya dah habis dan saya risau untuk mengambil ubat batuk Nilco yang saya dapat daripada Klinik Kesihatan Presint 9 Putrajaya. Saya pun bertemu sekali lagi dengan doktor dan kali ni doktor berikan saya antibiotik sekali. Alhamdulillah selepas beberapa hari batuk saya pun hilang. So Moral of the story, jika mengandung dan kena pula batuk yang teruk, boleh laa cuba ubat batuk Prospan ni atas perskepsi doktor.


Dari Mata Pena Ku;

3 comments:

  1. Boleh saya tahu farmasi mana? Pm saya pls. Pm dkt ig: snh.vey . Ubat NILCO ni mmg mengantuk sangat. Saya 3x covid hingga stage4 . Ubat ni lah yg bantu saya . Sekali makan jew dah hilang batuk. Saya cari byk tmpt x jmpe. Saya nk tlg org2 yg kena covid jgk baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hospital banyak....perhi jumpa dr di hospital

      Delete
  2. alhamdulillah saya minum obat ni batuk 3hari je terus ok, saya minum sehari sekali je tapi susah dpt obat ni di mana mana pharmacy

    ReplyDelete

PART 2 - Kisah SADIS lagi TRAGIS Nak ke PAK BARA Tak Kesampaian

PART 2 . . Masa lalu nak lepas border tu, punya panjang giler orang beratur nak cop border. Miza drop mak siap-siap utk que kat situ. ...