Tuesday, December 9, 2014

Surah Saba' Ayat 39

Surah Saba' ayat ke-39 yang bermaksud:

"Katakanlah;  "Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezekibagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya)". Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dialah Pemberi Rezeki yang sebaik-baiknya"....




Sedarlah bahawa segala rezeki di dunia ini datangnya dari Allah, kalau Allah nak bagi dan nak tarik rezeki itu hanya pada bila-bila masa sahaja yang kadangkala tak terjangkau dek akal manusia.

Bila anda melalui suatu keadaan dimana rezeki anda ditarik & hidup dalam kesempitan, maka Tenangkan perasaan anda, bersolat dan berdoalah pada Allah yang maha mendengar mohon dipermudahkan ujian ini dan diberikan jalan penyelesaian masalah anda.

Jangan lupa untuk menunaikan solat sunat Dhuha di pagi hari dan bertahajjud di malam hari, kadangkala ujian yang diberi menandakan Allah rindu untuk mendengar doa-doa hambanya yang mula lupa dan alpa di kala senang.
Dan janganlah kita kedekut untuk bersedekah kerana sedekah tidak akan menjadikan kita papa kedana. Seperti di dalam ayat di atas, telah disebutkan "Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dialah Pemberi Rezeki yang sebaik-baiknya"...Bersedekahlah semampunya, Inshaa Allah ada ganjarannya daripada Allah.

#muhasabahdiri
#dugaansetiapmanusiaitutidaksama


Dari Mata Pena Ku;

No comments:

Post a Comment

PART 2 - Kisah SADIS lagi TRAGIS Nak ke PAK BARA Tak Kesampaian

PART 2 . . Masa lalu nak lepas border tu, punya panjang giler orang beratur nak cop border. Miza drop mak siap-siap utk que kat situ. ...