Saturday, January 9, 2016

Solat Dhuha & Allah Beri Apa yang Terlintas Dihati


Ok kali ni saya nak bercerita tentang apa saja yang kita fikirkan atau terlintas dihati kita, ianya menjadi satu doa dan Allah berikan sepertimana yg kita fikirkan dan sepertima yang terlintas dihati kita.
Semalam semasa berjalan nak ke surau untuk menunaikan Solat Dhuha, di dalam hati berkata-kata "kalo orang ni bagi duit lebih kat aku, aku nak guna duit ni nak beli susu untuk anak-anak aku"...at least dah lepas laa untuk belanja susu anak.

Kemudian, saya pun menunaikan Solat Dhuha 4 rakaat..memang dah menjadi kebiasaan saya menunaikan Solat Dhuha 4 rakaat. Selesai solat saya terus naik ke office untuk sambung bekerja..Sebelum itu saya baca Surah Al-Waqiah, cuma baca daripada Al-Quran apps dalam hp saya saja. Tetiba saya teringat saya masih belum lagi pulangkan baki duit pada kawan saya yang telah membeli Set Casserole Corningware dengan saya..saya pun terus berjumpa deagan dia dan pulangkan baki duitnya...sebelum nak beredar ke meja, dia memberikan RM50 kepada saya..Pada mulanya saya menolak untuk menerima tapi akhirnya terpaksa juga saya terima. Allahukhbar..mulia sungguh hatinya..

"I am a generous GIVER and an excellent RECEIVER" - Winning the Mind Game

Bersyukur saya kepada Allah dan apa yang telah terlintas dihati saya tadi, Allah berikan kepada saya...Memang saya memerlukan duit untuk membeli susu anak saya, alahamdulillah ada juga rezeki untuk anak-anak saya. Sesungguhnya Allah beri apa yang kita minta walaupun sekadar terlintas dihati samada cepat atau pun lambat..

"Maka Nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan"-Surah Ar-Rahman...

Rezeki Allah tidak pernah salah alamatnya...dan Allah akan beri pada waktu yang tepat..Sebab itu kita kena fikir yang baik-baik, cakap yang baik-baik dan bersangka yang baik-baik kerana ianya merupakan satu doa...Lagi satu, mohonlah bersungguh-sungguh kepada Allah..Jgn pernah berhenti memohon kepadaNya..Jangan pernah berhenti MENGHARAP.

Akhir sekali, selalulah tunaikan Solat Dhuha. Jadikanlah ianya sebagai 1 kebiasaan kita setiap hari di samping solat wajib 5 waktu. Jika tak dapat tunaikan 2 rakaat, buatlah 4 rakaat. Mula-mula nak lakukan, memang terasa sukar dan seperti ada halangan. Tetapi bila dah menjadi kebiasaan dan dilakukan secara istiqamah, bila kita tak tunaikan kita akan rasa seperti gelisah dan tak senang duduk. Solat Dhuha ni bukan semata-mata untuk murah rezeki tetapi ianya boleh membuatkan kita rasa tenang. Banyak sebenarnya manfaat Solat Dhuha.

Rasulullah SAW juga bersabda dalam hadits lain dari Nuwas bin Sam’an, “Allah berfirman: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat raka’at pada permulaan siang (Solat Dhuha), nanti pasti akan Ku cukupkan keperluanmu sampai ke petang harinya.” (HR. Haklim dan Tabrani).

*ambil yg positif dr cerita ni & moga ianya memberi manfaat kpd anda semua....

Sekadar berkongsi cerita;

08 Jan 2016
(nama pemilik cerita dirahsiakan)
Dari Mata Pena Ku;

No comments:

Post a Comment

PART 2 - Kisah SADIS lagi TRAGIS Nak ke PAK BARA Tak Kesampaian

PART 2 . . Masa lalu nak lepas border tu, punya panjang giler orang beratur nak cop border. Miza drop mak siap-siap utk que kat situ. ...