Thursday, August 12, 2010

Puasa ke??...


Hari nih hari kedua umat islam berpuasa..sepanjang bulan puasa nih waktu bekerja dh ditukar, dr 8.30pg-5.30ptg ke 8.00pg-4.30ptg...so utk org yg berumahtangga tuh mmg bgs la dpt blk awl, yelah dptlah memasak utk berbuka puasa...tp utk org bujang mcm aku ni, blk awal pn mmg takda la aku nk masak..better beli kt pasar ramadhan ataupn makan kt luar je..tp mmg tak menjimatkan duit pn la hehehe...kali ni puasa, aku ada peneman buka puasa walaupn bkn hari2 buka puasa bersama...nk tahu sape?? ermm, biarlah rahsia....

Alhamdulillah thn nih aku dpt berpuasa di sini..mcm thn lepas (2009) & 2thn lps (2008), aku sambut puasa di Taiwan sbb kena pergi training utk Technology Transfer Program..Thn 2008, aku sambut puasa dgn sidah kt Taiwan then after 3 weeks kt sana faiz pn dtg so ada la geng berbuka puasa..Thn 2009 plak aku sambut puasa dgn pizin, faiz pn ada join jg berbuka puasa dgn kitorg tp org yg selalu teman kitorg mkn adalah Mandy..mmg byk aktiviti yg kitorg buat masa time bln puasa termasuklah jenjalan & shopping..paling aku ingat kitorg main badminton & pergi cycling kt Nanliao, uishhh mmg penat giler la tp best & enjoy sgt..masa kt Taiwan tuh just mkn apa yg ada je, takde pn terpikir hr ni nk mkn ape esok nk mkn ape...kalo kt sni mmg hari2 la susun nk mkn apa...tp bila kt sana tuh ada jg la teringin nk mkn nasi kerabu & murtabak, yelah dok kt tempat yg mmg susah nk dpt makanan halal kan...hari2 buka puasa dgn nasi & sayur, tak pn mkn maggi atau roti dan buah bersama air chen chu naicha (teh ais with black pearl jelly)...tp mmg 1 pengalaman yg best & tak blh dilupakan...i missed that moment...
Slps 2 thn berturut2 berpuasa di Taiwan, finally thn ni aku berpuasa di sini. Berpuasa di Taiwan membuatkan aku tak perlu nak bangun tido awal sbb aku mmg tido lewat so bangun pn lewat. Di sana pergi ofis seperti biasa, samada pkl 8am atau pn 8.30am..berbuka pn awal dlm pkl 6 lbh..tp di sini aku mmg rushing giler nk gi keje pg2...almaklumlah msk keje pkl 8am, so kena bgn awal..kalo keluar rumah lewat mmg mengadap la jem kt depan Petronas Pasar Borong..tp dlm masa 2 hari nih mmg aku lewat, pkl 8.15am br sampai ofis itu pn aku keluar rumah pkl 7.50am...kalo kt Taiwan tuh tak payah nk mengadap jem sbb aku gi ofis by walking, if keluar ke bandar mmg kena mengadap jem la jg...ishhh dlm aku dok menulis ni tak sedar rupanya dh pkl 4 lebih, kejap lg nk blk keje dah..so korg berbuka puasa kt mana?? aku tak tau lg nk buka puasa kt mana..So anyway, selamat berbuka puasa utk korang semua...


2 comments:

  1. wahh..cam best je pengalaman bposa kat taiwan tu k.miza.. :)

    ReplyDelete
  2. mmg best walaupun susah nk dpt makanan halal..mmg rindu sgt kenangan tuh semua...

    ReplyDelete

PART 2 - Kisah SADIS lagi TRAGIS Nak ke PAK BARA Tak Kesampaian

PART 2 . . Masa lalu nak lepas border tu, punya panjang giler orang beratur nak cop border. Miza drop mak siap-siap utk que kat situ. ...