Friday, June 20, 2014

Tips Miliki Tubuh Idaman



 
Terdapat segelintir wanita yang mengalami masalah berat badan dan sukar untuk mendapat berat ideal walaupun telah melakukan pelbagai diet dan senaman. Tidak kurang juga bagi sesetengah wanita yang idamkan tubuh sedikit berisi kerana bentuk badan yang terlalu kurus. Jika anda mahu memiliki tubuh idaman, tips berikut boleh dipraktikkan.



 SARAPAN

     Hidangan buah

Masukkan buah-buahan dalam menu sarapan. Serat yang terkandung di dalamnya mampu membuat anda berasa lebih kenyang.


  ✔  Menu tinggi serat

Berdasarkan satu kajian, mereka yang dalam sehari mengambil makanan rendah lemak dan 26 gram serat per 1000 kalori akan lebih cepat menurunkan berat badan berbanding mereka yang hanya mengambil 7 gram serat sehari. Pilih menu seperti buah, sayur, roti gandum, oatmeal dan bijirin.



MAKAN TENGAHARI

    Makan buah dahulu

Wanita yang makan sebiji epal atau pir sebelum makan tengahari lebih banyak menurunkan berat badan berbanding mereka yang tidak berbuat demikian.


   Sertakan protein

Selain karbohidrat, protein pun diperlukan metabolisme tubuh. Fungsinya antara lain untuk mempertahankan tingkat metabolisme dan menekan selera makan. Sebaliknya tambahkan protein seperti ikan, ayam tanpa kulit, daging tanpa lemak atau kacang-kacangan dalam setiap waktu makan anda.


    Makan perlahan

Nikmati makanan dalam setiap kunyahan sehingga cenderung makan secara perlahan. Hal ini menyebabkan perut akan lebih cepat terasa kenyang yang pada akhirnya turut membantu menekan selera dan jumlah makanan. Bagi anda yang belum terbiasa, cuba trik ini. Letakkan sudu atau garpu saat anda sedang mengunyah, minum air mineral setiap selesai mengunyah dan kunyah makanan beberapa kali sebelum menelannya.



MAKAN MALAM

  Mulakan dengan salad

Semangkuk salad yang berisi selada, wortel, tomato dan timun dengan sos salad yang bebas lemak dan keju mozzarella kira-kira setara dengan 100 kalori. Mengambilnya lebih dahulu membuatkan anda akan menikmati sajian seterusnya dalam kuantiti yang kecil. Ini bererti anda dapat mengurangi jumlah kemasukan kalori sekitar 12% dibandingkan bila tidak mengambil salad.


    Guna piring kecil

Kebiasaannya, ramai di antara kita yang akan menghabiskan makanan yang tersaji di piring dalam kuantiti yang banyak. Untuk mengelak situasi ini daripada berlaku, gunakan piring yang berukuran lebih kecil.




atau

Sekiranya anda merasakan sukar untuk anda follow guide di atas, anda boleh mengambil Set Vitamin dari Shaklee. Untuk menurunkan berat badan anda boleh mengambil SET KURUS SHAKLEE (mengikut bajet anda). Manakala untuk tambah berat badan bagi yang terlalu kurus, anda boleh mengambil SET TAMBAH BERAT BADAN SHAKLEE. 



Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.





Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda. Sebarang pertanyaan boleh dibuat dengan menghubungi saya di talian berikut:


Miza@Vitamin Shop Miza4u (ID 1000531)

Call/SMS/WhatsApp: 012-451 4738
Email: mizaamiza@gmail.com
Blog:
http://admizs81.blogspot.com/
PM:
www.facebook.com/messages/VitaminShopMiza4u/


#MilikiTubuhIdaman #SetKurusShaklee #SetTambahBeratBadanShaklee


Dari Mata Pena Ku;

No comments:

Post a Comment