Friday, July 24, 2015

Bercuti Bersama Family Ke Langkawi Mac 2015

Hari tu cuti sekolah masa bulan Mac, saya dan family bercuti ke Langkawi sebab cousin kahwin. Kendurinya 17 Mac so kitorg decide untuk pergi Langkawi pada 15 Mac. Almaklumlah 17 Mac tu kan hari pertama LIMA’15 Langkawi.
Orang memang lah terlalu ramai di Jeti Kuala Perlis. Masing- masing ada yang pergi untuk LIMA’15 Langkawi sebab saya tengok mereka lengkap berpakaian seragam dan membawa bersama pakaian khas mereka. Kami dapat feri pukul 4.30 ptg, so Alhamdulillah sampai Jeti jer terus naik feri.
Sampai di Kuah Langkawi pada pukul 5.15 ptg. So tunggu kawan husband untuk ambik kereta sewa. Kereta sewa memang condition tiptop. Harga RM150 sehari masa peak season. So total bayar kereta sewa RM300 untuk 3 hari 2 Malam. Sorry tak dapat nak share nombor phone pemilik kereta sewa sebab husband yang deal dengan orang tuh. Pemilik kereta pun ok dan baik orangnya.
Lepas tu kitorg pun round2 area Pantai Cenang dulu sebelum check in Guest House yang saya dah booking. Saya booking BNZ Guest House di Kuala Teriang so dekat sikit la nak ke rumah kenduri, cuma 5 minit jer. Mesti korang Semua nak tengok kan keadaan Guest House yang kitorg duduk tu…

Tadaaaa inilah BNZ Guest House. Boleh laa duduk utk 3 kanak-kanak dan 2 Dewasa. So saya, husband dan annisa tido di bawah dan 2 orang lg anak tido di atas.  Tapi crowded sikit laa kan sebab 5 orang tapi nasib baik laa anak-anak masih kecik belaka. Kalo anak dah besar, memang kena sewa bilik sebelah ler.

Ok harga untuk BNZ Guest House RM100 untuk 1 malam pada peak season.  Boleh hubungi nombor telefon yang tertera pada gambar di atas untuk booking (012-591 2338). Owner memang baik sangat. BNZ Guest House ni berdekatan dengan Kedai Makan. Kedai Makan Mee Kuah Udang Lipan cuma terletak di belakang BNZ Guest House je, Jalan kaki tak sampai 5 minit pun. Untuk sarapan pagi, boleh la menyeberangi Jalan besar (utama), terdapat kedai makan di tepian sungai yang menjual pulut ayam, roti canai dan juga ada goreng2. Memang senang juga laa bab-bab nak dapat makan kat area situ.
Sebelah malam pula boleh laa ke area Pantai Cenang dan Pantai Tengah, memang banyak pilihan kedai makan dan boleh juga spend masa untuk shopping di area situ.  Saya dan suami memilih untuk makan malam di Restoran Maya Pantai Tengah atau nama betulnya Maya Seafood Restaurant (Thai & Malay Cuisine). Kenapa suami saya memilih Restoran Maya adalah kerana owner Restoran Maya adalah kawan sekolah suami, so dapatlah jejak kasih dengan kawan-kawan sekolah dia.

Kami tidaklah berjalan-jalan sangat di Langkawi kerana tujuan asal menghadirkan diri ke majlis kenduri kawin sepupu saya. Tapi dapatlah juga bawa anak-anak tengok Cable Car, Harbour Park, Main-main pasir di Pantai Cenang (Malam) & Pantai Tengah (Siang).

Kebetulan masa kami ke Langkawi tengah berlangsung LIMA’15, so memang setiap pagi dan petang dapatlah kami lihat jet-jet pejuang melakukan latihan sebelum bermulanya LIMA’15 Langkawi yang dijadualkan pada 17 Mac (perasmian). Kami pulang ke Perlis dengan Feri pada pukul 7 petang 17 Mac. Walaupun tidak ke mana sangat tapi Alhamdulillah rasa happy juga dapat bawa anak-anak bercuti. Lepas ni mungkin boleh plan bercuti ke tempat lain pula.

*baru sempat nak update hehe....