Monday, July 27, 2015

Miskin atau Kaya


MISKIN atau KAYA, rezeki itu dari Allah...bila-bila masa sahaja Allah boleh tarik rezeki seseorang dan bila-bila masa jugalah Allah boleh beri rezeki yang melimpah ruah kepada seseorang. Jika hari ini kita sombong/ego/bongkak dengan apa yang ada, tak mustahil Allah akan tarik segalanya dalam sekelip mata.

Biar saya hidup tak kaya seperti orang lain, tapi saya tak perlu malu untuk terlihat miskin. Apa yang saya ada hari ini, adalah hasil daripada apa yang telah saya bersusah payah/berusaha selama ini.Bukannya hidup goyang kaki berpeluk tubuh, mengharapkan segalanya datang bergolek-golek di depan mata...Yg penting berusaha, buat amalan, berdoa kepada DIA, dan yakinlah DIA pemberi rezeki.
Ermm, dah terlintas bercakap pasal Miskin atau Kaya ni..korang semua ingat lagi tak pasal 5 perkara sebelum 5 perkara? Jom kita Manfaatkan 5 perkara sebelum 5 perkara:
[1] Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu,
[2] Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu,
[3] Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu,
[4] Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu,
[5] Hidupmu sebelum datang kematianmu.”
(HR. Al Hakim dalam Al Mustadroknya, dikatakan oleh Adz Dzahabiy dalam At Talkhish berdasarkan syarat Bukhari-Muslim. Hadits ini dikatakan shohih oleh Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shogir)

Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu, maksudnya: “Lakukanlah ketaatan ketika dalam kondisi kuat untuk beramal (yaitu di waktu muda), sebelum datang masa tua renta.”

Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu, maksudnya: “Beramallah di waktu sehat, sebelum datang waktu yang menghalangi untuk beramal seperti di waktu sakit.” 

Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu, maksudnya: “Manfaatklah kesempatan (waktu luangmu) di dunia ini sebelum datang waktu sibukmu di akhirat nanti. Dan awal kehidupan akhirat adalah di alam kubur.”

Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu, maksudnya: ”Bersedekahlah dengan kelebihan hartamu sebelum datang bencana yang dapat merusak harta tersebut, sehingga akhirnya engkau menjadi fakir di dunia maupun akhirat.”

Hidupmu sebelum datang kematianmu, maksudnya: “Lakukanlah sesuatu yang manfaat untuk kehidupan sesudah matimu, karena siapa pun yang mati, maka akan terputus amalannya.”


#rezekiitumilikAllah
#Allahpemberirezeki


Dari Mata Pena Ku;

No comments:

Post a Comment

PART 2 - Kisah SADIS lagi TRAGIS Nak ke PAK BARA Tak Kesampaian

PART 2 . . Masa lalu nak lepas border tu, punya panjang giler orang beratur nak cop border. Miza drop mak siap-siap utk que kat situ. ...