Saturday, August 15, 2015

Resepi Miza: Puding Oreo


Sehari sebelum Raya Aidilfitri hari tu tiba saya terasa rajin nak memasak bersama anak-anak. Anak-nak ni kalau bab nak membantu dan menyibuk memang laa suka sangat. Tapi bila dorang bantu saya tu cepat juga laa keja siap walaupun kadang-kadang melambatkan juga..

Kali ni saya memang teringin sangat nak buat Puding Oreo..Saya ni memang suka biskut oreo, anak-anak pun sama...Memang saya rasa nak makan puding oreo ni sangat-sangat tapi tak nak yang beli, nak buat sendiri. Buat sendiri ni puas hati sikit..So bila bagitau anak-anak kata nak buat puding oreo, memanglah dorang suka sangat. Bila dah beli bahan-bahan untuk puding oreo ni, tak menyabar laa dorang nak buat...asyik tanya je bila nak buat sebab dorang nak tolong dan menyibuk sekali.

Inilah antara bahan-bahan untuk Puding Oreo:
1 paket agar-agar tali 20 gram
1 tin susu cair (saya guna susu cair marigold)
1250 ml air
100 gram gula
2 biji telur 
1 bungkus biskut Oreo (10 pcs yang berharga RM3.70)
1 bekas Mini Oreo (untuk hiasan)
Aiskrim - perisa vanila (5/6 scoop)
1 sudu teh esen vanila

Cara Penyediaan Puding Oreo:
1. Basuh agar-agar tali kemudian masak bersama 1250 ml air diatas dapur dengan api sederhana.
2. Masukkan gula dan kacau perlahan-lahan.
3. Biskut Oreo (10 pcs) dikisar dalam pengisar kering. Kemudian, asingkan di dalam bekas.
4. Kisar susu cair bersama aiskrim vanila, telur dan esen vanila.
5. Bila agar-agar yang dimasak tadi dah larut sebati, masukkan bahan-bahan yang dikisar tadi (susu cair+telur+aiskrim+esen vanila) dan kacau perlahan hingga sebati.
6. Kemudian, masukkan oreo yang telah dikisar. Kacau hingga mendidih sekejap dan padamkan api.
7. Masukkan di dalam acuan atau loyang. Ikut kesukaan masing-masing. Saya menggunakan bekas segi empat seperti gambar di atas.
8. Setelah memasukkan ke dalam bekas, hiaskan puding oreo dengan Oreo Mini seperti dalam gambar di atas. Kemudian sejukkan. 


Dah sejuk tu, boleh laa dimakan..senang sebenarnya guna bekas seperti gambar kat atas tu. Bila nak makan je, ambik 1 bekas dan sudu je. Tak perlu susah-susah nak potong. Puding Oreo ni memang Annisa suka sangat. Ok, Selamat Mencuba ye! Dah cuba nanti, boleh laa share gambar dengan saya...


Dari Mata Pena Ku;
  

No comments:

Post a Comment

PART 2 - Kisah SADIS lagi TRAGIS Nak ke PAK BARA Tak Kesampaian

PART 2 . . Masa lalu nak lepas border tu, punya panjang giler orang beratur nak cop border. Miza drop mak siap-siap utk que kat situ. ...