Tuesday, October 5, 2010

Resepi Miza: Kek Batik Biskut Marie

Entry kali nih aku nk cerita psl Kek Batik Biskut Marie...cik sidah teringin nk makan kek batik biskut marie, so aku pn buat la Kek Batik Biskut Marie ni sempena Jamuan Raya MENT...tak tahulah sedap ke tak..yg penting aku buat Kek Batik ni ikhlas dari hati aku.. :)

Hari sabtu lps blk dr KL aku terus ke Jusco beli barang2 utk buat Kek Batik nih..masa nk blk dr Jusco tuh, hujan punyalah lebat giler...mcm ribut haaaa siap dgn guruh kilat lg tp aku tetap bkeras hati gak nk blk rumah..so settle la aku membeli brg2 utk membuat Kek Batik...

Then, hari ahad tuh aku pn ready utk membuat Kek Batik..senang la jg nk buat Kek Batik ni. Ni antara bahan-bahan utk membuat Kek Batik Biskut Marie...
Biskut Marie (300gm) Munchy's
1 tin Susu cair Marigold
1 ketul Buttercup (brand buttercup)
1 Cawan Besar (mug) Milo
3 Sudu besar Serbuk koko
3 Sudu besar Gula

* bahan-bahan tu terpulang la pd korang nak guna dari brand mana...ikut kesukaan hati masing2..

Cara membuatnya:
1. Biskut marie dipatah-patahkan...
2. Bahan-bahan di atas kecuali biskut marie dimasak terlebih dahulu..masukkan buttercup, susu cair, milo, serbuk koko & gula..masak dgn api kecil sehingga semuanya sebati..
3. Masukkan biskut marie & gaul/kacau sehingga sebati...
4. Masukkan ke dalam loyang ataupn tupperware & mampatkan..
5. Kemudian, masukkan ke dalam peti sejuk..
So dh ready utk di makan...inilah hasilnya Kek Batik Biskut Marie...mesti ramai yang tau buat Kek Batik sebab inilah antara kek yang paling senang dibuat sbb kek tak perlu dibakar pn...
Teringat lagi masa dulu-dulu masa dok kt hostel kt UTM aku dgn budak-budak junior blok aku mmg rajin masak Kek Batik Biskut Marie ni sbb senang utk dibuat..kitorg masak dlm rice cooker je then masukkan dalam tupperware..lps tuh dibiarkan sejuk mcm tu je di bwh kipas siling (masa ni mana la nk ada peti sejuk ke ape, nama pn dok kt hostel kn)..tp tetap sedap di makan...

No comments:

Post a Comment

PART 2 - Kisah SADIS lagi TRAGIS Nak ke PAK BARA Tak Kesampaian

PART 2 . . Masa lalu nak lepas border tu, punya panjang giler orang beratur nak cop border. Miza drop mak siap-siap utk que kat situ. ...