Wednesday, August 26, 2009

Training...dah start

Hri nih hari kedua training, banyak keje yg perlu disiapkan. Selain dr keje training, aku nk kena buat MAPS utk KPI aku thn ni kalo tak buat tak de la bonus thn depan..So mlm ni try la buat MAPS, tak pn esok jelah kn buat MAPS..Progress report plak baru jer submit, lambat skit submit kali ni..hopefully my boss accept la my progress report yg byk2 tuh...hehehe :) aku nih suka betul submit report byk2, almaklumlah dh mmg keje aku byk pn kn..So nnti dlm MAPS nk kena divide percentage btul2 la utk bahagian research work tuh...

Semalam Becker (actually Dr. Becker tp dia tak nak kitorg panggil dgn ade nama Dr.) dtg bg training kt kitorg..Happy je dia bila nampak muka aku..dia bg note skali dgn explaination & ajar nk guna sonnet mcm mana..pastu dia suruh try buat dulu EM simulation untuk 1 device tgk mcm mana performance ok ke tak ok..Becker kata kena buat one-by-one device utk EM simulation nih..tak boleh masukkan all the devices then run simulation..maybe labtop boleh crash kalo buat mcm tu. Dia kata "if u masukkan rubbish dlm simulation u, so result pn u akan dpt rubbish la"..then dia bg contoh psl student dia yg amik masa seminggu utk run simulation pastu bila dh hbs simulation result yg keluar mcm hampeh je kn..so mmg waste time la..That's why la kitorg kena buat one-by-one device..Ermm, bersabar jelah..

Lps dia bg training, kitorg berborak dgn Becker dan tanya comment dia psl design kitorg..Everything, start dr training last year sampailah ke sekarang ni. Mcm2 komen yg dia bg dan dia kata apa yg berlaku kt group aku sekarang nih sebenarnya dia dh nampak start dr training last year lg...Komen yg dia bg ada la jg lebih kurang mcm my boss bg..so aku rasa apa yg berlaku tu patut dijadikan teladan, jgnlah berulang lagi sebab kita buat keje melibatkan org luar. Then, Becker minta aku buat work flow utk design nih utk senang org lain buat rujukan mcm mana nk design..work flow tuh kena buat after aku siapkan EM simulation..Sebelum dia nk balik sempat jg dia tanya psl PhD aku..ingatkan dia dh tak ingat, rupanya dia masih ingat...Jawapan aku pd Becker, "i am still thinking about that"...nk buat literature review dulu then baru tgk experiment mcm mana..tp kena la siapkan EM simulation ni dulu..

EM simulation nih take time juga utk dptkan result & guna byk memory...hopefully labtop aku tak crash la...Disebabkan design kitorg byk (6 design utk 30GHz & 6 Design utk 15GHz) so Becker minta kitorg buat list device yg digunakan dlm circuit..mak aiii byknye aku nk kena listkn sbb design yg aku siapkan ade 9 design (6 design utk 30GHz & 3 design utk 15GHz)..tp finally semalam aku dh submit semua list device tuh kt Becker..so pg td we got very nice comment dr Becker psl list device yang kitorg buat tu..Becker nk tgk result EM yg kitorg kena buat tuh by Monday nih pukul 8.30 pg.Even kitorg dh list kn all the devices yg guna dlm semua design tp Becker nk kitorg check performance kt LNA circuit dulu after kitorg replace apa yg kitorg buat kt sonnet ke dlm ADS . Pizin buat utk 15GHz manakala aku plak buat utk 30GHz. Ermm, baru berangan nk check result utk PA dulu tp kena buat LNA le plak...Ntah la bleh siap ke tak semua yg kitorg kena buat nih dlm 3 minggu..If tak siap, Becker minta kitorg dtg balik ke Taiwan dlm bulan Disember ni..So mcm mana ye my boss??

Dr pg smpai ptg td aku dh siapkn EM utk Meander transmission line yg digunakan dlm 2-stage LNA circuit. Ingat mlm nih nk buat utk resistor tp aku tak tau nk buat mcm ne..aku blm penah lg buat EM utk passive devices walaupn dgn menggunakan ADS..dh tu plak malam nih mcm lemau skit..rasa nk demam, nape ntah..lps mkn kt bilik pizin td, terus aku blk bilik dan tido..ingat nk jogging mlm nih tp malas, bila ntah nk start jogging kt sini...jd macam letih sgt, kepala pn sakit...mood pn tak der, tetiba rasa nk blk malaysia..huhuhu :(

Td masa buka posa tuh aku mkn maggi jerk, pizin plak beli nasi + vege ala Japanese style kt Family Mart..Ingat nk mkn vege kt Dining Hall 2 tp kedai vege tu tutup, 2 kali aku dgn pizin ulang alik gi kedai tuh...Faiz kata kedai tu tutup maybe sebab taufan so harga sayur jd mahal..harap2 esok kedai vege tuh buka la..kalo tak, kuruslah kitorg kt sini..cam poyo plak hehehe...btw, nih lah makanan buka puasa kitorg setakat ni..


Ni makanan buka puasa hari isnin..makanan beli sendiri mcm nihlah..kalo org belanja tuh terbuntang je mata ni kn tgk makanan..


Ni makanan buka puasa semlm..makan tak hbs pn sbb mee dia byk sgt, lagipn dumpling tuh tak berapa sedap..Mandy ckp aku suka bazirkan makanan..


Ni makanan utk mlm nih..sbb td makan maggi je kn..nasib baik ade beli kek nih td kt Family Mart..pdhal buah kt dlm peti ais berlambak2...hehehe..

# hari2 beli chen chu nai cha...kalo tak de chen chu nai cha, aku beli teh o ais + oren flavour..pizin plak skang nih dh mcm ketagih nk minum chen chu nai cha, semuanya penangan drp aku dgn sidah...hehe

Erm..nih jelah untuk hari nih...Oh ye, gambar gi vacation weekand hari tuh nntilah aku upload..aku baru jer dpt gambar dr Mandy td..lagipn gambar byk sgt, rasa mcm nk upload jer semua..oklah ye u all..Selamat bersahur dan selamat berpuasa..Bila buka puasa tuh ingat2lah kitorg kt sini yer :)

2 comments:

  1. Salam Miza & Pizin,

    Good luck..you can do it..kalau dah minat and suka ngn keje tu, insya allah dipermudahkan..

    ~zura

    ReplyDelete
  2. Salam Zura...

    Zura ape kabo?thanks for the wish..heheh.. :) doakn kitorg kt sini ye...

    ReplyDelete

PART 2 - Kisah SADIS lagi TRAGIS Nak ke PAK BARA Tak Kesampaian

PART 2 . . Masa lalu nak lepas border tu, punya panjang giler orang beratur nak cop border. Miza drop mak siap-siap utk que kat situ. ...